Hé!
Wat is branding eigenlijk?
“Wij verzorgen branding voor merken die spreken”, heb je op onze homepage kunnen lezen. Maar wat is dat nu eigenlijk: branding? En is dat iets voor jou?

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: branding is niet alleen je logo of huisstijl. Het omvat je hele merk. Welk verhaal vertel je en hoe doe je dat?
In een brandbook vind je dan ook niet alleen een stel kleuren en regels met betrekking tot lettertypes, het is veel meer dan dat: je branding trek je door in elk facet van je merk of bedrijf. Dus ook in de manier waarop je praat, in hoe je je product of dienst vormgeeft en in de markt zet en zelfs in hoe je met je medewerkers omgaat.
De basis van branding is jouw merk
Hé studio helpt jouw merk zichtbaar te maken bij je doelgroep. Elk merk bestaat uit een groot aantal onderdelen. Wij werken vanuit de kern: je merkbelofte. Al je uitingen liggen hier als een schil omheen. Als je weet wat je vanuit je kern wil vertellen, is het makkelijker een vertaling te maken naar de verschillende kanalen waarop je iets wil vertellen. Je verbale & visuele identiteit en merkpersoonlijkheid ofwel je branding helpen je jouw visie, missie en waarden te vertalen naar je doelgroep, uitingen, team of zelfs je producten, diensten en bedrijfslocatie te vertalen. Bedenk maar eens wat het voor je producten betekent als één van jouw merkwaarden ‘duurzaamheid’ is.

Wat goede branding voor jouw merk kan doen
Branding is niet een op zichzelf staand doel. Het is een middel om je doel te bereiken. “A brand is not what you say it is, it’s what they say it is”, schreef Marty Neumeier in zijn boek The Brand Gap. Hoe wil jij dat er over jou gepraat wordt als jij de kamer verlaat? Of over je bedrijf? Dat kan je sturen met je gedrag, je communicatie en je visuele identiteit. Wanneer jouw merkbelofte op een goede manier vertaald wordt naar ál deze merkuitingen zullen personen die in aanraking komen met jou, jouw bedrijf of jouw merk jouw verhaal in al deze uitingen kunnen herkennen. Goede branding zorgt voor herkenbaarheid. Hierdoor ziet je doelgroep niet alleen in één oogopslag dat jij het bent, maar legt ook direct de link met wat je komt vertellen.
Waarom starten met een brandingtraject?
Is het tijd voor een nieuwe website, omdat je een volgende stap wil maken met je bedrijf? Of breng je een nieuw merk op de markt en weet je niet of je nu bij een logo, social-media-uitingen of verpakkingen moet beginnen? Start dan bij de basis. Is jouw merkstrategie nog niet concreet? Dan is het lastig een vertaling te maken naar je marketing- en communicatie-uitingen. Hierdoor moet een ontwerper voor elk ontwerp bij nul beginnen. Dat is tijdrovend, zorgt voor extra kosten en vraagt een tijdsinvestering van jou. Tijdens een brandingtraject zetten we als het ware de piketpaaltjes uit voor toekomstige uitingen. De richtlijnen worden bepaald. Zo kan elke toekomstige ontwerper, webdeveloper of misschien wel een nieuw teamlid direct aan de slag.
De onderdelen van een brandingtraject met Hé studio
Wij zijn van mening dat élk merk de potentie heeft om zich te positioneren als een sterk merk. Met de vraag “Kun je voor ons even snel een logo ontwerpen?”, ben je dus bij ons aan het verkeerde adres. Wij starten voor élk merk bij de kern: we verdiepen ons in jouw organisatie en doelgroep.
Zo gaan we te werk:
- We starten met een vragenlijst. Deze grote vragen bereiden je voor op het brandingtraject.
- Door middel van een strategiesessie & brainstorm scherpen we samen met jou jouw merkessentie en merkverhaal aan.
- Je ontvangt een uitgewerkt merkstrategiedocument, deze strategie vormt de basis voor de visuele vertaling van jouw merk.
- Wanneer de merkstrategie akkoord is start het ontwerpproces. Je ontvangt van ons een voorstel voor diverse ontwerproutes.
- Je kiest een route, deze werken wij uit.
- Na een feedbackronde werken wij jouw visuele identiteit uit. Deze kan bestaan uit een logo, kleuren, lettertypes, slogan, iconen en/ of andere stijlelementen.
- We werken je branding uit in twee kleine communicatie-uitingen. Wil je meteen doorpakken en ál je communicatie-uitingen onder handen nemen? Dan is een uitbreiding van het brandingtraject mogelijk.
- Je ontvangt van ons een digitaal brandbook waarin de merkstrategie en alle huisstijlelementen terug zijn te vinden. Ook ontvang je alle bestandsformaten waarmee in de toekomst
Met goede branding stuur je het verhaal dat mensen óver jouw merk vertellen. Je zorgt er dus voor dat het verhaal dat zij vertellen als jij niet in de buurt bent klopt. Dat start met een heldere merkstrategie en eindigt in dit traject met herkenbare uitingen die een eenheid vormen en richtlijnen zodat ook ál jouw toekomstige uitingen binnen deze eenheid passen. Hierdoor wordt jouw merk een merk dat spreekt en waarover gepraat wordt.
Wees geen vreemde.
Zeg ’ns hé!
Klaar om jouw merk een (nieuw) gezicht te geven? Laat hieronder je gegevens achter of mail naar he@hestudio.nl, dan plannen we een afspraak in.